Com deixar de fumar

imagesQuantes vegades heu intentat deixar-ho, sense èxit?

Encara que aquesta sigui la primera o la cinquena vegada, des del nostre lloc ens proposem ajudar-vos amb alguns consells que poden ser d’utilitat.

El primer i fonamental és tenir VOLUNTAT. Deixar de banda una addicció suposa un procés llarg i requereix de moltes ganes i paciència. Per contribuir a aquesta tasca, es pot començar per elaborar una llista (per escrit, si) amb els pros i contres de deixar de fumar. En el moment que comenceu a escriure-la veureu que hi ha molts més pros … L’ideal és penjar la llista en un lloc visible, on cada dia ens recordi els beneficis de l’esforç realitzat i de la superació diària.

També es pot comunicar la decisió a amics i família, o persones properes que coneguem que ja hagin deixat l’hàbit, perquè així puguin donar suport i, per què no, celebrar els èxits.

Generalment es recomana, per tenir una mica d’ordre, posar-se una data límit i complir-la rigorosament. Els dies previs a la mateixa, es pot anar disminuint el consum de tabac diari progressivament. Una altra tècnica que pot servir, és comprar abans alguna marca “més barata” o “de menor qualitat” perquè l’hàbit no sigui tant plaent.

El dia abans de la data límit tot el tabac anirà a les escombraries.

Una altra ajuda podria consistir prendre un moment per autoreflexionar, i identificar els moments en què som més propens a fumar. Amb això, s’intentarà evitar aquests moments, o reemplaçar-los per una altra activitat. Per exemple, si esteu acostumats a fumar després de dinar, es reemplaçarà al tabac amb una fruita, o amb un iogurt. Si hi ha begudes que associem directament amb el tabac (cafè, alcohol) el millor serà eliminar-les de la nostra dieta.

Hi hauran moments en què sentireu un àvid desig de fumar. Per a aquestes situacions aconsellem primer inhalar profundament en repetides ocasions, prendre un gran got d’aigua, prendre un bany relaxant o mastegar un xiclet. Sortir a fer una passejada o una caminada ràpida també us ajudarà a calmar l’ansietat.

Pel que fa a engreixar, no sentiu por. De mitjana les persones que deixen de fumar engreixen només de 2 a 3 kg de pes al cap d’un any. Una vegada que us hagueu alliberat del mal hàbit de fumar, podreu pensar en començar la dieta. Cal destacar, que l’exercici físic, com en tot, juga un paper fonamental.

Un altre truc consisteix a recollir diàriament els diners que es gastaríeu en tabac, per després a final d’any utilitzar-lo per alguna cosa més productiva, o simplement com a font d’estalvi.

Constantment heu de repassar la llista de beneficis que obtindreu en salut (res de mal alè, ni olor en mans, roba i pèl; millora del gust i de l’olfacte) Si hi ha nens a casa, penseu que ells també es beneficiaran d’un ambient lliure de nicotina, monòxid de carboni, quitrà, arsènic, acetona, etc.

Finalment, saber que compteu amb el vostre metge/essa de capçalera i infermer/a per ajudar-vos a combatre aquesta addicció. Ells us poden informar sobre substituts de nicotina (pegats, xiclets, esprais nasals) o a combatre els símptomes d’abstinència (ansietat, insomni). Si en la seva comunitat hi ha xerrades o grups relacionats amb el tema, us poden informar sobre els mateixos, per poder participar i per conèixer a persones que estan passant pel mateix procés.

Anuncis

Quant a CAP Poblenou

Aquest és el blog de l'Equip d'Atenció Primària del CAP Poblenou de Barcelona
Aquesta entrada s'ha publicat en Medicina de Familia i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s