Insomni

Sad man holding pillowEl insomni és la dificultat per conciliar, mantenir la son o despertar-se precoçment. Això produeix una son no reparadora i, conseqüentment, la afectació de les activitats diàries.
Quan és més freqüent? En dones i en edats avançades, ja que a mesura que una persona es fa gran apareixen més problemes de salut (i per tant, es pren més medicació), canvis a la rutina diària i al cicle de la son (més somni discontinu a la nit i més becaines durant el dia)
A més, tot empitjora si hi ha factors estressants externs o si és perpetua la falta de son, és a dir, si apareix por a no poder dormir o s’agafen hàbits erronis.

Perquè és tan important dormir?

  • Per restaurar el cos físicament , psicològicament i immunològicament
  • Per recopilar informació del dia i alliberar les emocions negatives
  • Per controlar el pes, la hipertensió i el apetit

És a dir, el teu cos s’adapta i sobreviu gràcies a dormir.

Com hem perjudica no dormir? Hi ha més risc de:

  • Patir determinades malalties (per exemple depressió, ansietat i alcoholisme)
  • Envelliment precoç
  • Mal humor, estrés i fatiga
  • Falta de concentració i al•lucinacions
  • Mal creixement en nens
  • Adició a fàrmacs

Quines són les mesures per afavorir la son?

  • Agafa un horari regular (anar-se i despertar-se a la mateixa hora)
  • No te’n vagis a dormir amb gana
  • No mengis ni beguis massa a última hora. Intenta sopar 2 hores abans de dormir.
  • Evita estimulants per la tarda (café, alcohol, xocolata, té, tabac)
  • Pren coses calentes abans de dormir (infusió, llet)
  • Agafa sempre la mateixa rutina abans de dormir (per exemple una dutxa amb aigua calenta)
  • Ves-te’n al llit quan es te son. El llit es per dormir, intenta no veure la televisió ni llegir
  • Si no pots dormir, no et quedes al llit. Ves a altre habitació i intenta fer coses tranquiles
  • Evita migdiades de més de 30 minuts
  • Intenta que la habitació sigui confortable (temperatura a 18º, sense soroll, a les fosques)
  • Fes meditació o relaxació (música tranquil•la, massatges)
  • No tinguis les mascotes al llit, ja que pertorben la nostra son si es mouen molt
  • Fes exercici suau 30 minuts al dia (bicicleta, caminar, nadar)
  • No facis coses estressants abans de dormir. Si tens una idea/problema, apunta-la en un paper i demà intenta solucionar-la
  • Compra un bon matalàs

Us desitgem un bon descans!!

 

Anuncis

Quant a CAP Poblenou

Aquest és el blog de l'Equip d'Atenció Primària del CAP Poblenou de Barcelona
Aquesta entrada s'ha publicat en Medicina de Familia i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s