Depressió, ansietat, stress… estic nerviós

stressSovint sentim al nostre voltant algú que diu … “tinc nervis”, “estic nerviós”, “estic estressat” … Però, a què ens referim amb aquestes expressions ?, què és el que significa i volem transmetre ? … Intentarem explicar què és l’ansietat, a què es deu, i el més important, com podem combatre-la.

Què és l’ansietat?

Hi ha múltiples definicions, però podríem definir-la com una sensació desagradable d’aprensió davant d’un dany o desgràcia futurs experimentada per tots els éssers humans, i que sol acompanyar-se de símptomes físics. Pot tractar-se d’un senyal d’alerta que adverteix d’un perill imminent i que permet a la persona adoptar les mesures necessàries per enfrontar-se a una amenaça (ansietat adaptativa), o aconseguir molta intensitat superant la capacitat adaptativa de la persona, provocant un malestar significatiu amb símptomes que afecten tant al pla físic com a psicològic convertint en ansietat patològica. Això vol dir que l’ansietat en si mateixa no és dolenta, no es tractaria més que d’un mecanisme adaptatiu de l’ésser humà una situació estressant (situacions noves, de risc, perilloses …) podent ser desitjable en millorar l’adaptació de la persona a la situació, convertint-se en un problema quan per la seva persistència en el temps o per la seva intensitat, se segueix d’un deteriorament significatiu i d’una disminució progressiva en la seva efectivitat i rendiment en la seva activitat diària.

Anem a posar un exemple per entendre-ho. Si davant d’un examen pròxim jo tinc un cert nivell d’ansietat, això em permetrà estar més alerta, més actiu, més concentrat, el que es traduirà en major rendiment en l’estudi. Però podria succeir que el nivell d’ansietat fos tal que em arribés a bloquejar perdent la seva funció adaptativa.

Quan ens referim a trastorn d’ansietat ens referim generalment a aquesta ansietat patològica. El trastorn d’ansietat és el quadre psiquiàtric més freqüent, i el presentaran fins al 20% de persones al llarg de la seva vida, sent més freqüent en dones (fins a 30%).

Com es manifesta?

L’ansietat produeix una gran varietat de símptomes tant físics com psíquics. L’ansietat tal com és entesa per la gent al carrer només es presenta en el 13% de les persones que consulten al metge. Molts dels símptomes que es presenten es poden confondre amb altres malalties el que augmenta la por de la persona que els pateix (per exemple la sensació de palpitacions, pressió i dolor toràcic ens poden fer pensar que ens està donant un infart).

Hauré de pensar que puc estar patint ansietat si …

  • Em preocupo massa per les activitats diàries
  • Tinc problemes per controlar les meves preocupacions constants, i sóc conscient que es preocupen molt més del que haurien
  • Tinc dificultat per relaxar-me
  • Tinc problemes per concentrar-me
  • Em sorprenc fàcilment
  • Tinc problemes per dormir o romandre dormit
  • Em sento cansat tot el temps
  • Tinc mals de cap, dels músculs, l’estómac o dolors inexplicables
  • Tinc dificultat per empassar
  • Tinc tremolors o tics (moviments nerviosos)
  • Em sento irritable, suo molt, i em mareig o sento que em falta l’aire
  • Necessito anar al bany sovint

 

Quin és el tractament?

El tractament d’aquests quadres es basa en mesures farmacològiques i no farmacològiques.

Potser el punt més important és que no tota ansietat ha de ser tractada, l’ansietat adaptativa a situacions estressants vitals, que no sigui molt intensa no necessitarà d’intervencions.

És important conèixer l’enemic, pel que és imprescindible rebre informació sobre la malaltia, que ajudi a desmuntar mites, pors . Si tens dubtes, parla-ho amb el teu metge de família. Ell et facilitarà la informació de qualitat que necessitis i resoldrà els teus dubtes.

  • Mesures no farmacològiques (teràpia psicològica): Tant la Teràpia Cognitiu Conductual (relaxació muscular, entrenament respiratori …), com les psicoteràpies psicodinàmiques (psicoteràpia breu i en grup) són útils per reduir-símptomes mitjançant la modificació dels factors que els reforcen i / o l’exposició gradual als estímuls que produeixen ansietat; així com per identificar i analitzar els pensaments i les creences no funcionals i aconseguir construir tècniques de resposta més adaptatives i funcionals.
  • Mesures farmacològiques: Tenen com a objectiu alleujar els símptomes, prevenir les recaigudes i evitar les seqüeles. No ha de prescriure de manera sistemàticament ja que molts cediran sense medicaments.

Tal i com hem comentat és fonamental conèixer l’enemic i per això disposar d’informació adequada. És per això que com a comiat us deixem amb un seguit de materials que us poden resultar interessants.

Què és l’ansietat?

Guía Práctica de la Salud (semFYC):  Ansiedad 

Guía Práctica de la Salud (semFYC): Ejercicios de relajación

La serenitat

Relaxació

Mindfulness o Atenció Plena

 

Resumen xerrada casal 26-1-15

Anuncis

Quant a CAP Poblenou

Aquest és el blog de l'Equip d'Atenció Primària del CAP Poblenou de Barcelona
Aquesta entrada s'ha publicat en Medicina de Familia i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

