La descalcificació òssia: Osteoporosi

OsteoporosisMalaltia caracteritzada per la disminució de la massa òssia. La descalcificació òssia afavoreix el desenvolupament i l’aparició d’osteoporosi i un major risc de fractures i deformació òssia.
La massa òssia va disminuint mb el pas dels anys en ambdós sexes i la pèrdua s’accelera sobretot en les dones a partir de la menopausa degut a la disminució hormonal. Qualsevol os pot resultar afectat sent freqüent la fractura de canell i maluc i els aixafaments vertebrals.

Classificació:

  1. Primàries: Els factors responsables són l’edat i la menopausa. La osteoporosi post-menopàusica és la que es dona durant als anys posteriors a la pèrdua del període. Durant els 10 anys següents la dona perd fins el 50% de la massa òssia degut al cessament de l’activitat estrogènica. Unes bones mesures dietètiques són bàsiques per pal·liar aquest dèficit.
  2. Secundàries: Associades a endocrinopaties, a fàrmacs, a malnutrició, etc.

Factors de risc:

Hi ha certs factors de risc que poden afavorir la osteoporosi com l’edat, el sexe, els antecedents familiars, el consum d’alcohol i tabac, la realització de poc exercici físic, el consum de determinats medicaments, algunes malalties sobretot la baixa ingesta de calci al llarg de la vida.

La formació i mineralització de la substància òssia requereix certs elements nutritius:

  • Proteïnes: Els aminoàcids de les quals són indispensables per a la formació de la matriu òssia.
  • Vitamines: Destacant la vitamina C.
  • Minerals: Com per exemple Calci, Fòsfor…no han de faltar a la dieta.

Mesures d’higiene i dietètica:

  •  Augmentar el consum de llet i els seus derivats, ja que són la principal fons de calci, es recomanen unes 2 o 3 racions al dia.
  • Seguir una dieta rica en productes vegetals pel seu alt contingut de calci, cal destacar els llegums, les verdures de fulla verda, els fruits secs, etc.
  • La vitamina D ajuda a la òptima fixació del calci al teixit ossi. Es troba en el greix dels làctics, llet, formatge, nata, mantega i en el peix, sobretot en el blau. Perquè la vitamina pugui ser aprofitada per l’organisme també s’ha de prendre el Sol de manera moderada.
  • Moderar el consum de proteïnes, com la carn i els ous, perquè un bon aportament proteic és essencial per construir els nostres teixits durant el creixement, però no ha de ser amb excés.
  • Realitzar exercici físic moderat.
  • No fumar.
  • Eliminar la ingesta excessiva d’alcohol.
  • No abusar del cafè.

Quins aliments ajuden a tenir més calci als ossos?

  • Productes làctics: formatge, iogurt, llet, etc.
  • Fruites: Taronges i cítrics, pinyes, figues, raïm, maduixes i olives.
  • Verdures: Bròquil, api, col, porro, pastanaga, julivert i espinacs.
  • Peixos petits que es mengen amb espina.

 

Sociedad Española de Reumatología

Asociación española contra la osteoporosis

 

Anuncis

Quant a CAP Poblenou

Aquest és el blog de l'Equip d'Atenció Primària del CAP Poblenou de Barcelona
Aquesta entrada s'ha publicat en Medicina de Familia i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a La descalcificació òssia: Osteoporosi

  1. Maria-Assumpta Panadès Crusats ha dit:

    Estaria interessada en una xerrada sobre la menopausa. Fa temps se’n va organitzar una aquí, al CAP Poblenou, però no vaig ser a temps a apuntar-m’hi.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s